jul och släkt och sånt

Jag har firat en jul utan släkt.
En jul utan tjaffs och sill och förhållningsorder.
En jul utan stress och panikshopping och bilköer på slaskiga motorvägar.
En jul utan tankar om att alla alla blivit vuxna utom jag.
Jag har fått paket av främlingar, suttit framför en termostatreglerad brasa, diskuterat Ingmar Bergman med en universitetslärare i filmvetenskap, tittat på "juldags-basketmatch", firat hanukkah med gitarrplinkande vuxna som tror på astrologi och förlorat förtretligt i tyska strategikortspel.
Det har varit en fin jul, men när man är van vid en släkt som min är det lätt att man saknar icke-lugnet, matöverflödet, galet överdrivna historier och att sova i bilbaksätet medan slasket smattrar mot fönsterrutorna.

3 kommentarer:

L. sa...

Alla - är det jag det?;-) Härligt att du har haft en fin jul, och tyska strategikortspel låter kul. Här spelar vi Scoop: http://www.gottick.com/prod/scoop.html

Kris. sa...

nja syftade kanske mer pa kusinerna... att du blivit vuxen blev jag ju tvungen att acceptera for ca 10 ar sen.

Kris. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.