Konsten att lära eller lära sig.

Ibland undrar jag om vissa lärare skriver tentor för att de vill att en viss procent av klassen ska misslyckas. Om de medvetet formulerar meningar så att man inte kan förstå vad det är de vill ha svar på eller om det är att de är så insnöade i sin akademiska värld att de inte ens kan tala på begripligt fackspråk med sina studenter. Det gör mig arg när det känns som att en lärares mål snarare är att sortera agnen från vetet än att nå ut med kunskap till hela klassen. Vi kommer väl dit för att lära oss, inte bara för att bli betygsatta?

Tur dock att det även finns raka motsatser, som brinner så mycket för sitt ämne att de kan stå och prata om det när som helst, var som helst och förklarar saker med en glad uppsyn som ger en känslan att de tänker: "Gu vad roligt att du frågar om det här, det är ju jätteintressant!". Det är sånna lärare som får folk att säga: "Å jag läste också den kursen, läraren va jättebra" trots att han fortfarande visar diabilder.

Inga kommentarer: