Thanksgiving

Nu har jag nog fått min beskärda del av kulturutbyte för ett tag.
Här har det firats thanksgiving fast den egenliga dagen egentligen är imorgon (måndag). I fredags var jag på middag ute i förorten hos en av våra koordinaters(som tar hand om utbytesstudenter) föräldrar. Vi var 40(!) utbytesstudenter från hela världen och hennes mamma hade lyckats hitta en stackars kalkon som vägde hela 11kg att stoppa i ugnen. Till det va det en massa olika mos (lagom löstandsvänligt) och stuffing av squash, kålrot & potatis, coleslaw samt hembakt bröd och tranbärssylt såklart. Oj höll ju nästan på att glömma pajerna, jo efter maten är det ju efterrättspajer som gäller; pumpa, äpple blåbär you name it! Det va trevligt att hänga med x-changiesarna och prata med lite folk jag inte pratat med förut men mer överkäck människa än mamman i familjen får man nog leta efter.

Igår va jag på marknaden, köpte kassarna fulla med grönsaker & äpplen och hängde i solen med den tyska tjejen Mirjam (som jag bl.a. ska gå på feist med) Sen på kvällen va det dags för hela kalkonfaderullan igen, denna gång i knytisform hemma hos min kompis Bria och hennes kollektiv. Jag hade gjort äppelpaj på svenskt vis (som tydligen här inte kallas för pie utan crust) och jag fick vara med om ett historiskt ögonblick framför tv:n då en ny signaturmelodi till hockeykväll (som i kanada är as-stort) korades. Där träffade jag en tjej somhade varit i Lund i våras och tydligen har en kompis som pluggat där och varit med i kalmar nation! Galet att se bilder på folk som ajg visste vilka de var...

Som om inte allt det räckte för en kväll så följde jag med Cinthia på konsert på the Marquee och såg You say party! We say die! med Ruby Jean and the thoughtful bees och Wintergloves som förband. Riktigt bra konsert där alla banden hade ett eget sound. Ska se om jag kan lyckas hitta en sladd till min mp3-kamera och lägga upp lite bilder från konserten.

Idag skiner solen in genom trädkronorna i Halifax och all tid har spenderats vid ett picknick bord utanför skolan pluggandes molekylärekologi. Inte helt lätt, snarare motsatsen, och jag hade lätt kunnat behöva mina brtighta biologvänner där hemifrån till att hjälpa mig förstå DNA:ts mirakulösa värld (HJÄLP!) På tisdag är det två midterms som väntar så vi får väl se hur det går. Nu tillbaka med näsan i boken om jag inte somnar.

1 kommentar:

Elin sa...

nu har jag mailat dig!!!!