Latinvrängning i sista minuten

Okej, det kanske va lite att ta i att jag skulle kunna lära mig 52 fiskar på engelska och latin på två dagar... men ingenting är omöjligt som vi säger i min värld och eftersom jag är utvilad efter en helg med bilutflykter, middagar, 90-tals fest, knytkalas, konserter och skolutflykt till en fiskodling så kommer det hela att gå som på räls. Full fart in i väggen liksom! Det roligaste med att lära sig arter på latin är alla de bra kom-ihåg idéerna man får. Här är ett exempel från när C och jag satt och pluggade:

African lungfish
- Lepidosireniformes (order) Protopteridae(family): "Ja men siren är ju sjöjungfru och lepido..hmm.. då kan man tänka en sjöjungfru med stora läppar... från Afrika! Och har man stora läppar är det svårt att uttala protopteridae det låter typ pruääpt"

ehh det blev ju inte alls rasbiologiskt politiskt inkorrekt...