Semelresearch.

Jag är en ganska stor fantast av semlor eftersom de 1) innehåller mandelmassa som typ är det godaste jag vet 2) innehåller vetebulle med kardemumma som är himla mumsigt till kaffe 3) endast säljs vid en viss tid på året vilket förhindrar överkonsumtion och vardagsätande. För tillfället jobbar jag på att lista ut var de godaste semlorna i Lund kan hittas, och om ni har några tips på bra ställen att prova får ni gärna hojta till. So far har jag testat:

- Patisseriet: KKKK

Helt fantastiskt! Kunde inte varit en bättre start på semelsäsongen! Matiga bullar med krasande kardemummakorn, rikligt med krämig mandelmassa och hemmagjord grädde. Kunde varit liiite större, men ok pris för god semla & kaffe/te 45 kr i mysig miljö.

- Mormors bageri: K

En riktig besvikelse. Ni vet, luftiga bullar utan smak, grädde från sprayburk och tunt tunt lager mandelmassa. Inte ens rikligt med florsocker. Inte vad man väntar sig när man köper semla på bageri. ~45kr semla & kaffe.

- Caféet på studiecentrum LTH: KKK

Glad överraskning! Locken såg lite blöta ut, så kondensen hade smält florsockret, men bullen var lagom stor, matig och god. Stort + för mandelmassan som kändes lyxig och verkligen smakade mandel. Hemmagjord känsla. Billigt! 26kr för semla & kaffe.

Känner jag mig själv rätt så kommer det mera ;)

2 kommentarer:

Elin sa...

semla på patisseriet nästa helg?

Kris. sa...

Elin! Jag kommer vara i Kanada by then! Vad gör man inte för kärleken?! Det får bli semla nån annan gång...