I ett hav av fenor och frustande nordkapare


Tillbaka till civilizationen men knappt en sekunds vila. Efter fem dagar till havs är jag åter på stadig mark utan saltvatten i skorna och kikarmärken runt ögonen. Det har varit fantastiskt. Det finns inget annat ord att beskriva det hela med. Jag hade inte kunnat vänta mig mer. Den första dagen när vi kom och skulle ut med båten en halvdag blev vi försenade och när vi väl kom ut på sjön var det mjölkvit dimma och ett lätt duggregn övergick i hällregn. Jag tror alla försökte förtränga tanken på att det kanske var så vi skulle spendera de närmsta dagarna.

Prognosen hade dock lovat bättre och när jag i toalettkön på campingplatsen såg solen gå upp på en molnfri himmel kändes det hela mycket mer hoppfullt. Andra dagen hade visserligen blå himmel, men starka vindar och näst intill halva klassen låg dubbelvikta över relingen. Själv är jag nog född till sjöman för jag gungade glatt med och när vi till råga på allt fick se våra första knölvalar sticka upp fenorna ovan vattenytan och sillvalar som bajsade jättepölar så var allt om sjösjuka bortblåst ur mitt huvud.

Dagen efter var det lugnare vatten och vi åkte ut på mer öppet vatten där det visade sig krylla av brunstiga nordkapare. Vid ett tillfälle var vi omringade av minst 7st (lite svårt att avgöra antalet när de är under vattnet och kommer upp vid olika tillfällen) som dök upp så nära båten att de blåste vatten i ansiktet på oss. De samlas kring en hona försöker få henne att para sig med dem och slår med sina fenor. Honan vänder sig på rygg så att man kan se hennes vita mage för att undvika de påstridiga uppvaktarna och det hela skulle krasst kunna kallas för ett försök till gruppvåldtäkt. Det var alltså mitt i detta som vår båt hamnade och jag var glad att jag inte var valhona vid det tillfället.

Vi fortsatte att ha tur med både vädret och valsightseeingen de kommande dagarna och fick se knölvalar launch-feeding (blåser bubblor i en ring för att lura bytet och kommer sen upp gapandes i mitten) göra bakåtvolter, smälla med sidofenorna och honor med kalvar. Som om det inte räckte med valarna såg vi tumlare, white-sided dolphin, gråsälar, knubbsälar och en massa sjöfåglar så som lunnefåglar, liror, havssulor och stormsvalor.

Nu är det dock slut på leken och det ska skrivas rapporter, räknas statistik och pluggas till tentan i helgen. Ingen tid över till att ta det lugnt och strosa i stan men snart blir det lite ledigt iaf. Här kommer lite bildbevis:

Mitt uppe i nordkaparnas parning.

Bebisval

Lekfull knölval

Campfire med klassen sista kvällen.

Den som vill se mer foton kan gå in på: http://flickr.com/photos/28961230@N07/

2 kommentarer:

L. sa...

Wow! (utbrister jag ur ett hav av blöjor och trilskande treochetthalvtåringar)

Elin sa...

tuufft!
jag blir ju helavundsjuk.. fast här är inte fy skam, vi har precis släppt ut typ 40 fladdermöss från jobbet(de hade gömt sig i ett gammalt fisknät)..litegrann äckligt men söta är de.

Jag får försöka skriva ihop nån sorts hälstickningstutorial när jag lärt mig det lite bättre själv. Just nu är det tokfulltupp med allt som inte har med stickning att göra för min del så det dröjer lite..
Kraam